Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
Індивідуальна програма розвитку – документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.
Індивідуальний навчальний план – документ, що визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів.
Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
(стаття 1 Закону України “Про освіту”)
Інклюзивна освіта: особливості навчання
Бібліографічний показчик підручників для дітей з особливими освітніми потребами
Запитання
Як відкривається клас з інклюзивним навчанням?
На підставі заяви батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами, висновку психолого-медико-педагогічної консультації (інклюзивно-ресурсного центру) керівник закладу освіти організовує клас з інклюзивним навчанням та створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу, здійснює добір педагогічних працівників
Скільки вчителів працює в інклюзивному класі?
В інклюзивному класі працюють один учитель та один асистент учителя.
Які обов’язки має асистент вчителя?
Він є асистентом саме вчителя, а не дитини. Це означає, що він не прив’язаний до однієї чи кількох дітей, а працює зі всім класом.
Що таке інклюзивно-ресурсний центр і чим він займається?
Це установа, в яку зможуть звернутись батьки дітей віком від 2 до 18 років для здійснення комплексної оцінки дитини, визначення її особливих освітніх потреб та розробки індивідуальної програми розвитку (із зазначенням усіх рекомендацій щодо особливостей навчання) та отримання корекційних та реабілітаційних послуг.
З метою забезпечення прав осіб з особливими освітніми потребами на здобуття освіти у Броварській територіальній громаді функціонує ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР (ІРЦ) та філія ІРЦ.
Основними завданнями ІРЦ є:
• проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;
• визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти;
• визначення потреби в асистенті учня в інклюзивному класі;
• надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами;
• надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
• надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи.
Для проходження комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи необхідно подати заяву онлайн на сайті ircenter.gov.ua
Перелік документів, які потрібно зібрати на обстеження:
- Паспорти батьків (або законних представників) та їх копії.
- Свідоцтво про народження дитини та його копія.
- Характеристика з навчального закладу.
- Виписка педіатра (форма № 027/о) з «Історії розвитку дитини».
- Додаткові обстеження: мовний центр, невролог, психіатр (якщо проходили раніше).
- Копія індивідуальної програми реабілітації (якщо є статус інвалідності).
- Попередній висновок ІРЦ (за наявності).
- Копія протоколу засідання команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами із зазначенням потреби щодо продовження тривалості здобуття освіти (за наявності).
Адреса ІРЦ: м. Бровари, вул. Благодатна, 80.
Телефон: (068) 883 48 45
Директор ІРЦ – Олена КІЗЮН
ІРЦ обслуговує такі заклади ЗЗСО: Броварські ліцеї № 1, 2, 3, 4, 6, Требухівський ліцей, Княжицький ліцей.
Адреса філії ІРЦ: м. Бровари, бульвар Незалежності, 8а.
Телефон: (097) 476 18 31
Завідувач філії ІРЦ – Віта ЗАЇКА
Філія ІРЦ обслуговує такі заклади ЗЗСО: Броварські ліцеї № 5, 7, 8, 9, 10.
Нормативні документи
Закон України “Про загальну середню освіту”
Лист Міністерства освіти і науки України від 05.02.2018 р. №2.5-281 – роз’яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах та щодо функціональних обов’язків асистента вчителя
Освітні програми:
Лист Міністерства освіти і науки України від 06.08.2018 р. №1/9-485 “Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році”Наказ департаменту освіти Житомирської міської ради від 04.02.2019 р. №56 “Про організацію роботи комунальних установ “Перший інклюзивно-ресурсний центр” Житомирської міської ради та “Другий інклюзивно-ресурсний центр” Житомирської міської ради”
Джерело: http://35.zosh.zt.ua/activity/inklyuzivne-navchannya/