Інклюзивне навчання

Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.

Індивідуальна програма розвитку – документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.

Індивідуальний навчальний план – документ, що визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів.

Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.

(стаття 1 Закону України “Про освіту”)

Інклюзивна освіта: особливості навчання

Віртуальний бібліографічний покажчик методичної літератури для вчителів, асистентів вчителя та психологів

Бібліографічний показчик підручників для дітей з особливими освітніми потребами


Запитання

Як відкривається клас з інклюзивним навчанням?

На підставі заяви батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами, висновку психолого-медико-педагогічної консультації (інклюзивно-ресурсного центру) керівник закладу освіти організовує клас з інклюзивним навчанням та створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу, здійснює добір педагогічних працівників

Скільки вчителів працює в інклюзивному класі?

В інклюзивному класі працюють один учитель та один асистент учителя.

Які обов’язки має асистент вчителя?

Він є асистентом саме вчителя, а не дитини. Це означає, що він не прив’язаний до однієї чи кількох дітей, а працює зі всім класом.

Що таке інклюзивно-ресурсний центр і чим він займається?

Це установа, в яку зможуть звернутись батьки дітей віком від 2 до 18 років для здійснення комплексної оцінки дитини, визначення її особливих освітніх потреб та розробки індивідуальної програми розвитку (із зазначенням усіх рекомендацій щодо особливостей навчання) та отримання корекційних та реабілітаційних послуг.


З метою забезпечення прав осіб з особливими освітніми потребами на здобуття освіти у Броварській територіальній громаді функціонує ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР (ІРЦ) та філія ІРЦ.
Основними завданнями ІРЦ є:
• проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;
• визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти;
• визначення потреби в асистенті учня в інклюзивному класі;
• надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами;
• надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
• надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи.

Для проходження комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи необхідно подати заяву онлайн на сайті ircenter.gov.ua

Перелік документів, які потрібно зібрати на обстеження:

  1. Паспорти батьків (або законних представників) та їх копії.
  2. Свідоцтво про народження дитини та його копія.
  3. Характеристика з навчального закладу.
  4. Виписка педіатра (форма № 027/о) з «Історії розвитку дитини».
  5. Додаткові обстеження: мовний центр, невролог, психіатр (якщо проходили раніше).
  6. Копія індивідуальної програми реабілітації (якщо є статус інвалідності).
  7. Попередній висновок ІРЦ (за наявності).
  8. Копія протоколу засідання команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами із зазначенням потреби щодо продовження тривалості здобуття освіти (за наявності).

Адреса ІРЦ: м. Бровари, вул. Благодатна, 80.
Телефон: (068) 883 48 45
Директор ІРЦ – Олена КІЗЮН
ІРЦ обслуговує такі заклади ЗЗСО: Броварські ліцеї № 1, 2, 3, 4, 6, Требухівський ліцей, Княжицький ліцей.

Адреса філії ІРЦ: м. Бровари, бульвар Незалежності, 8а.
Телефон: (097) 476 18 31
Завідувач філії ІРЦ – Віта ЗАЇКА
Філія ІРЦ обслуговує такі заклади ЗЗСО: Броварські ліцеї № 5, 7, 8, 9, 10.


Нормативні документи

Закон України “Про освіту”

Закон України “Про загальну середню освіту”

Постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 р. №872 “Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах”

Постанова Кабінету Міністрів України від 18.07.2012 р. №635 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. №346 і від 14 червня 2000 р. №963”

Постанова Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 р. №88 “Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами”

Постанова Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 р. №545 “Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр”

Постанова Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 р. №1096 “Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності”

Постанова Кабінету Міністрів України від 14.02.2018 №72 “Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. №1096”

Постанова Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 р. №129 “Деякі питання використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2019 році”

Постанова Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 р. №221 “Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр”

Наказ Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 р. №1205 “Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти”

Наказ Міністерства освіти і науки Укаїни від 01.02.2018 р. №90 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 року № 1205″

Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 р. №609 “Про затвердження Примірного положення про команду психолого педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти”

Наказ Міністерства освіти і науки Укаїни від 23.04.2018 р. №414 “Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти”

Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 25.09.2012 р. №1/9-675 “Щодо посадових обов’язків асистента вчителя”

Лист Міністерства освіти і науки України від 29.11.2017 р. №1/9-639 “Щодо Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами”

Лист Міністерства освіти і науки України від 05.02.2018 р. №2.5-281 – роз’яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах та щодо функціональних обов’язків асистента вчителя

Лист Міністерства освіти і науки України від 05.08.2019 р. №1/9-498 “Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р.”

Освітні програми:

Наказ Міністерства освіти і науки Укаїни від 12.06.2018 р. №627 “Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освтніми потребами”

Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.06.2018 р. №693 “Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти І ступеня для дітей з особливими освітніми програмами”

Наказ Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 р. №814 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми програмами”

Лист Міністерства освіти і науки України від 27.08.2018 р. №1/10-9110 “Про Перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами у 2018/2019 навчальному році”

Лист Міністерства освіти і науки України від 06.08.2018 р. №1/9-485 “Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році”Наказ департаменту освіти Житомирської міської ради від 04.02.2019 р. №56 “Про організацію роботи комунальних установ “Перший інклюзивно-ресурсний центр” Житомирської міської ради та “Другий інклюзивно-ресурсний центр” Житомирської міської ради”

Джерело: http://35.zosh.zt.ua/activity/inklyuzivne-navchannya/